Onderwijs is een VAK

Vandaag verscheen in het Parool een artikel over onderwijsbesturen in Amsterdam die aangeven dat de oplossing voor het lerarentekort is het erkennen dat er geen oplossing voor is. De bijzondere positie die men in de hoofdstad heeft wordt volgens de besturen dus voorlopig nog wel een aantal jaar voortgezet, waarbij gesteld wordt dat ““Het klassieke onderwijsbeeld waarin we een leerkracht voor één klas zetten, gaat verdwijnen,” zegt De Pinth. “We zijn ouders er ook al gestaag op aan het voorbereiden en willen nu ook aan de stad vertellen wat er gaat veranderen.””

De site GeenStijl reageert met een artikel waarin dit een mooie vorm van omdenken wordt genoemd: “Een prachtig staaltje omdenken. Zo werken de waterleidingbedrijven aan ‘het nieuwe douchen’ waarin er niet meer constant water uit de kraan komt en de douchekop een meer coördinerende rol krijgt. Ook weer opgelost!”

In de loop van de dag krijgen onderwijzers van één van de bestuurders een antwoord, namelijk: “Het gaat ons erom de leerkracht in de lead te houden. Maar te ontlasten met een team van vakbekwame professionals naast hem. “

De leerkracht moet ‘in the lead’ gehouden worden, maar wordt eerst via de pers geïnformeerd over deze verandering. Dan volgt er nog een bijzondere opmerking, namelijk de leerkracht wordt ontlast door een team van vakbekwame professionals. Deze bestuurder is schijnbaar van mening dat de leerkracht geen vakbekwame professional is?

De vakbond AOb reageert met een artikel en wat vond ik het heerlijk om te lezen dat de wethouder onderwijs van Amsterdam not amused is “Ook de Amsterdamse wethouder voor onderwijs Marjolein Moorman is not amused. Zij laat op Twitter weten: ‘Een tekort aan leraren is een noodsituatie, een ramp, die we nooit mogen accepteren als het nieuwe normaal. ‘” Overigens de reactie van de AOb vind ik ook een verademing.

In een onderwijs app groep ging het ook al de hele dag over dit artikel en de diverse reacties. Dit is de manier om de laatste onderwijsprofessionals de klas uit te jagen is een veelgehoorde kreet. Daarnaast stelt men zich de vraag HOE we ouders duidelijk kunnen maken dat hun kinderen als eerste de dupe zijn van dit soort acties van besturen. Ook lees ik de vraag of dit een reden moet zijn om het werk neer te leggen als wij onszelf wel professionals vinden, maar onze werkgevers daar blijkbaar heel anders over denken?

En wat denk ik ondertussen zelf:
Ik heb inmiddels ruim 33 jaar voor/in diverse klassen mogen staan. Ik heb in die tijd meerdere keren het werk neergelegd, maar nooit zonder aan de ouders/verzorgers van mijn leerlingen uit te leggen waarom ik dit deed. Een enkele keer was de stilstand en enorme achterstand in salaris een reden om te staken, maar veel vaker waren het de bezuinigingen op het onderwijs die als wolven in lamsvellen het onderwijs werden ingebracht. Weer Samen Naar School (WNSN), Passend Onderwijs (PasO) en dan binnenkort waarschijnlijk Inclusiever Onderwijs(IO). Laten we eens kijken naar de maatregelen. WSNS werd gepresenteerd en de critici die het veroordeelden als een bezuinigingsmaatregel kregen te horen dat dat geenszins het geval was, het was beter voor het kind. Toen WSNS niet bleek te werken, werd PasO ingevoerd. De regelingen voor onze kinderen met een gouden randje werden verder uitgekleed. Leerkrachten protesteren hier massaal tegen, daarbij gesteund door ouders, maar….. PasO wordt doorgezet. Enkele maanden geleden werd in het parlement over deze regeling gesproken. Moet deze niet eerst goed geëvalueerd worden alvorens de opvolger die al klaar staat, nl IO, van start te laten gaan? Politiek roept om het hardst dat er geëvalueerd moet worden, maar dat IO ook van start moet gaan. Eigenlijk staat voor een deel al vast wat de uitkomst van de evaluatie zal zijn, nl: Het onderwijs heeft zich onvoldoende ingespannen om PasO tot een succes te maken.

Tja en dan word ik boos….
Het onderwijs heeft zich onvoldoende ingespa…….??? Wat denken die vriendelijke mensen in de Kamer wel niet? Alsof er met de tekorten, want ja ook dat is iets dat zich al jarenlang aan het ontwikkelen is, zelfs al voor de start van PasO is dat al begonnen, voldoende tijd vrijgemaakt kon worden? Alsof met al die onduidelijke regelgeving en het ontbreken van uitwerkingen door besturen cq samenwerkingsverbanden ook daadwerkelijk pro-actief gehandeld kon worden?

Nee, lieve mensen in de Kamer. Het naar mijn mening mooiste vak van de wereld wordt al sinds enige decennia kapot gemaakt door opeenvolgende regeringen, Kamersamenstellingen en helaas ook door bestuurders die de pers zoeken met uitspraken waarin zij hun eigen professionals wegzetten als amateurs. Amateurs met een HBO opleiding weliswaar, amateurs in een soort van beschermd beroep, maar desalniettemin amateurs. Deze politici en deze bestuurders die mijn mooie vak kapot maken, mogen bedekt in pek en veren de maatschappij ingestuurd worden.

Wat prijs ik mij dan gelukkig dat mijn eigen bestuur daar heel anders in staat. Ook mijn bestuur heeft te maken met het lerarentekort. Zij probeert in goed overleg met de medezeggenschap (personeel en ouders) oplossingen te vinden. En probeert met extra secundaire arbeidsvoorwaarden collega’s te motiveren om loyaal te blijven. Ja we hebben binnen ons bestuur tekorten, nee, de tekorten zijn niet zo groot als het landelijk gemiddelde en dat in een regio waar de tekorten gemiddeld juist groter zijn dan het landelijk gemiddelde. Doet mijn bestuur het dus toch wel goed. Chapeau! Dat stemt je weer blij en geeft weer moed dat het uiteindelijk toch goed gaat komen.


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.